#KAMA ALUMNI: Соня Сукач

Організаторка благодійної виставки Ukraine Arteria

#KAMA Alumni – рубрика про випускників, яким вдалося реалізуватися за спеціальністю. У ній ми дізнаємося, ким стали наші студенти та як на них влинуло навчання в академії.

Героїня цього матеріалу – Соня Сукач, випускниця двохрічної програми Graphic Design та організаторка й кураторка благодійної художньої виставки Ukraine Arteria на підтримку України. 

Соня розповіла, як вона готувалася до навчання в Кембрижі, але поступила в КАМА, про її перший досвід роботи в креативній агенції та як організовувала свою першу виставку – в іншій країні і без бюджету.

З якою метою йшла навчатися?

Історія вступу до КАМА в мене доволі пригодницька, але якщо говорити про мету — поринути в дизайн та креативне ком’юніті. Моє життя в цілому про силу комунікації та людей, я обожнюю коло спілкування в якому “варюсь”. Тому КАМА, в першу чергу, для мене була про людей і великі можливості. А виявилося, що це ще й круті викладачі, які зростили в мені дизайнера.

А взагалі перед КАМА я готувалась до вступу на архітектурний в Кембридж. Повністю поринула в навчання, підготовку до екзаментів, і раптом на горизонті з’явилася академія. Вибір був очевидним. Ще жодного разу ще не шкодувала про своє рішення.

Як на тебе вплинуло навчання?

Курс дав новий ковток повітря і якусь зовсім іншу реальність. Мені ніби відкрили закулісся креативників України. Я завжди намагаюсь брати звідусіль по максимуму, тож всі ті знання та люди тепер зі мною назавжди. Це місце, яке тебе завжди підтримає і допоможе в реалізації крутої ідеї, як було в мене з виставкою. Але про це далі. 

В академії я отримала перший досвід роботи в реальній агенції. КАМА на двохрічних програмах завжди надає можливість стажування і після першого, і після другого років навчання. Так, минулого року нам дали на вибір близько десяти варіантів для можливої співпраці. Я проглядала їхні тестові завдання, пам’ятаю від Banda Agency, від проєкту про гендерну рівність і від DOZEN – про дизайн упаковки пива, яке врешті мені сподобалося найбільше, і я подалася туди.  

Через місяць прийшли відповіді. Кожна агенція мала обрати одну людину, але DOZEN взяли двох, мене і мого одногрупника Дениса Кононенка. Їм сподобалися наші тестові. Мене одразу ж підключили в серйозніший проєкт, ніж обіцяли спочатку. Створювала логотип для пакування.

Зараз я реалізусь, зокрема, як менеджерка івентів і тут пригодилися мої знання з академії про стратегію, розвиток бренду, як правильно все заменеджерити, працювати з людьми та командою, – курс був не лише про дизайн.

Розкажи більше про свою художню благодійну виставку Ukraine Arteria, яку ти організувала на підтримку України.

Після повномасштабного вторгнення я поїхала в Порто до своєї подруги. В той час її знайомі українці робили благодійну виставку. Ідея була крута, але втілити її можна було б якісніше. Адже я знаю, що у нас насправді високий рівень креативу. Мені хотілося це показати всім. Щоб люди приходили не лише заради підтримки України, а й тому, що наші роботи дійсно можуть зацікавити.

Так з’явилася ідея моєї виставки Ukraine Arteria, яку я почала наполегливо втілювати в реальність, хоч і не мала бюджету. Спершу шукала простір, де могла б реалізувати задумане, знайшла типографію, яка робила нам безкоштовний друк. Ми співпрацювали з Zara, H&M, Channel. Вони дали нам одяг для принтів. 

Потім почала шукати мистецькі роботи, які хотіла би презентувати на виставці. Написала художнику Роману Камінському, фотографці Стасі Алексенко, одногрупнику Денису Кононенку, вони всі з КАМА. Когось знайшла випадково, хтось відгукнувся в соцмережах. Вдалося домовитися навіть з однією відомою графічною дизайнеркою з Польщі Адою Зелінською. 

Врешті я знайшла і діджеїв, і фотографів, і перекладачів. Потім ще з КАМА написали, запропонували прорекламувати. Був випадок, коли люди приходили і казали, що вони вже 6 разів бачили рекламу виставки і просто не могли не заглянути. Тож охочих допомогти з реалізацією, навіть на безоплатній основі, було багато. Деякі роботи врешті навіть викупили місцеві колекціонери.

Зараз я намагаюся розвивати цю ідею далі. Готую серію івентів у напрямі дизайну, креативи з яких потім можна буде випустити в дроп чи як колаборацію. Варіантів та ідей є багато. 

Це твоя основна діяльність зараз?

Я маю декілька напрямів роботи: графічний дизайн, візуальна айдентика, проведення виїзних воркшопів про дизайн для колаборацій і цікавих дропів, благодійні проєкти Ukraine Arteria та Telescope Ukraine. 

Останній проєкт, до речі, з’явився теж з академії. У нас був курс про футурологію, який нам дуже сподобалося і хотілося продовжувати в цьому напрямі розвиватися. Ми сконтактували з лекторкою Юлією Лейтес і разом створили Telescope Ukraine. Я роблю для нас сайт та разом із іншими створюю NFT-колекції. Поки що все ще в процесі розробки, а надалі плануємо монетезувати нашу діяльність.  

Є також пропозиції роботи у європейських агенціях, але я ще не знайшла своє. Після досвіду роботи в DOZEN, де зійшлись всі параметри, інші поки не дотягують і рівнем проєктів, і атмосферою всередині команди.

Які би ти дала поради дизайнерам-початківцям?

Головна порада – це навчитися правильно працювати з референсами, щоб не впасти у яму копіювання на довгі роки. 

Я це сама нещодавно тільки усвідомила. Вміння витягувати з референсів ідеї та прийоми, самостійне переосмислення їх, а не бездумне копіювання, дають тобі як дизайнеру дуже багато простору для творчості та креативу.