Практика про мистецтво,
пам'ять та історію

Поглиблений курс

Поточний набір

Реєстрація студентів відкрита

Старт занять наприкінці серпня

Тривалість курсу

24 тижні зустрічей у
форматі лекцій,
робочих сесій, воркшопів, артіст-токів та практичної роботи
Заняття 2-3 рази на тиждень
Вечірній час у будні дні і денний час в суботу

Формат навчання

Офлайн-лекції та практикуми
Робота над практичними завданнями
Опційний доступ до формату дистанційного навчання

Вартість

7 місяців по 6500 гривень
або 40 000 одним платежем

Програма спрямована на вивчення, осмислення та розвиток культурного продукту, що тематично пов’язаний з індивідуальною і колективною пам’яттю, формами суспільної травми, історіями спільнот та популярною історією.

Цей курс розроблений для тих, хто прагне досліджувати теми меморіалізації, війни та співпраці з громадами на окупованих і деокупованих територіях, але часто стикається з відсутністю необхідного досвіду чи розуміння, як до цього підходити та як правильно реалізувати свої ідеї. 

Програма курсу пропонує глибоке занурення в історію, культуру та мистецтво через роботу зі спогадами, пам’яттю та спільнотами. Учасники отримають можливість поглибити свої знання та навички у різних аспектах індивідуальної практики, публічної та активістської діяльності.

 

Курс спрямований на художників, арт-менеджерів, дизайнерів, фотографів, кінематографістів, ілюстраторів, а також медійників та рекламників і доповнений практичною частиною та опрацюванням конкретних проєктів, які учасники планують реалізувати в майбутньому. Студенти курсу матимуть можливість представити свої ідеї та перевірити їх на етичність, доцільність, правильність формулювань та адекватність образу, через який майбутній проєкт буде втілено в життя.

 

Основні аспекти курсу включають дослідження та вираження пам’яті через мистецтво, а також розуміння, як пам’ятання впливає на суспільні процеси й формування колективних спогадів.

 

Вивчення соціокультурних процесів допомагає глибше розуміти сучасний контекст та цінності та сприяє саме меморіалізації, а не експлуатації травматичного досвіду спільноти.

Робота зі спільнотами під час експедицій, використання арттерапевтичних методів та етика комунікації становлять основу практичної частини курсу. Критичний аналіз робіт учасників спрямований на вдосконалення ідей, формування конкретних завдань та оцінку ризиків для подання на грантові конкурси.

Курс орієнтований на офлайн-лекції та практичні заняття, сприяючи особистому спілкуванню з лекторами та менторами, а також колективній роботі над розробкою та вдосконаленням проєктів. Учасники виконуватимуть практичні завдання, які передбачають застосування теоретичних знань у реальних проєктах, включаючи підготовку й обговорення ідей як у групах, так і індивідуально, а також презентації проєктів для різних аудиторій. Курс також пропонує онлайн-навчання та можливість пройти теоретичну частину курсу дистанційно для гнучкого самостійного вивчення матеріалів у зручний для учасників час. Студенти отримають можливість обговорювати ідеї та ділитися досвідом на онлайн-форумі, а також матимуть необмежений доступ до навчального портфоліо з записами лекцій, базою літератури та навчальними матеріалами.

 

Курс “Практика про мистецтво, пам’ять та історію” є освітньою програмою, що розробляється командою Громадської організації “Музей сучасного мистецтва” і реалізується у партнерстві з Kyiv Academy of Media Arts. Курс також реалізується за підтримки Фонду “Партнерство за сильну Україну”, який фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції.


Мистецький практикум складається з двох частин: базовий інтенсив та основна частина – поглиблений курс.

 

Мистецький практикум: базовий інтенсив – програма.

Програма курсу

  1. Історичні аспекти

    Про стосунки історії та пам’яті → Історія: публічна, популярна, прикладна → Конструювання історії → Історіографічний поворот в мистецтві → Робота з історичними джерелами та архівами в роботі художників → Архівний імпульс в мистецтві → Історія в соціальних мережах, подкастах та мемах → Кіно- фіксація та репрезентація історії → Фотографія як інструмент конструювання наративу: художня форма, пропагандний потенціал → Медіа, медіатизація історії, нові/новітні медіа → Історія в театрі та перформативні практики → Художні прориви в роботі з пам’яттю. Пошук мови для неословленого

  2. Культура пам’яті

    Що таке колективна пам’ять і як вона формується? → Конструювання пам’яті. Забування: механізми, концепції та прояви у мистецтві → Ландшафт пам’яті та місця пам’ятання → Меморіали, пам’ятники, простори пам’ятання: художній аспект → Меморіальні практики в роботі з музикою та звуком → Кримськотатарська культура в структурі української національної пам’яті → Їжа як капсула культурної пам’яті та традиція споживання → Культура ромів в Україні

  3. Експедиція: етика та психологія роботи зі спільнотами

    Теорія травми й робота з нею → Робота зі спільнотами: підходи та методи → Talk session з практиками індустрії → Мистецтво і травма, арт-терапія та її адекватні форми → Партисипативні практики у мистецтві

  4. Менеджмент та організація процесу

    Система мистецтва, основні актори та їх функції → Кураторська практика в роботі з пам’яттю про трагічні події → Причинний рівень у проєктах → Теорія змін. Мислення системами → Партнери у реалізації, залучення ресурсів, фінансування. Робота з міжнародними організаціями та інституціями культурної дипломатії → Комунікації, робота з текстом: опис, формулювання, подача → Організація процесу подання на грант, взаємодія з донорами → Юридичні моделі реалізації → Комунікаційний план та робота з авдиторією → Talk sessions з кураторами з Любліну (Галерея Лабіринт), Австрії (галерея ROTOR), США (MFA, Бостон), Італії (Barriera), Великої Британії (Szuper Gallery), України (PinchukArtCentre), Німеччини (Serpen`)

  5. Робота над випускним проєктом. Практична частина

    Підготовка: консультація з обраними експертами → Робоче завдання воркшопів: приклади художніх робіт, як вони працюють з пам’яттю, аналіз згідно отриманої інформації, презентація → Дискусія → Презентація+ пітчинг для професійної авдиторії

Лектори курсу

  • Галина Глеба

    Співзасновниця, співкураторка та головна редакторка «Архіву мистецтва воєнного стану» UMCA. Нині студентка першої магістерської програми “Досліджень пам’яті та публічної історії” Kyiv School of Economic

  • Антон Лягуша

    Декан факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій, академічний директор магістерської програми «Дослідження пам’яті та публічна історія» в Kyiv School of Economic, доцент. Кандидат історичних наук, дослідник New School University Consorcium (New York). Викладав курси в George Mason University

  • Вероніка Склярова

    Культурна менеджерка, театральна продюсерка, театрознавиця. Програмна директорка “Парад фест”. Співзасновниця Громадської організації “Арт Дот” та співавторка проєкту “00. ART THERAPY FORCE”

  • Катерина Семенюк

    Культурна менеджерка, кураторка, співзасновниця платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, голова ГО «Культурні практики»

  • Ольга Балашова

    Директорка та співзасновниця громадської організації "Музей сучасного мистецтва" (ГО МСМ), до складу якої входять Ukrainian Museum of Contemporary Art (UMCA), Ukrainian Emergency Art Fund (UEAF) та інші основні суб'єкти

  • Марія Банько

    Експертка з маркетингових комунікацій, дослідниця гастрономічної культури, фуд-журналістка, засновниця агенції Rumbambar. Авторка проєкту War Cookbok

  • Юлія Гнат

    Директорка з екосистемних проєктів і розвитку, співзасновниця ГО "Музей сучасного мистецтва" (ГО МСМ), що включає Ukrainian Museum of Contemporary Art / UMCA, Ukrainian Emergency Art Fund / UEAF та інші основні суб'єкти. Співкураторка проєкту "Культура пам'яті в повоєнній Україні" (PWMC) та інших у сфері роботи з пам'яттю

  • Костянтин Дорошенко

    Арткритик, публіцист, куратор сучасного мистецтва та радіоведучий. Займається культурною соціальною журналістикою, був радіоведучим Радіо Вісті, колумністом «Суспільне: Культура», запрошений куратор Дослідницької платформи ПінчукАртЦентру (2019-2023), автор книг «Кінець епохи пізнього заліза», «Арія Марії»

  • Оксана Довгополова

    Докторка філософських наук, співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, дослідниця колективної пам’яті

  • Юля Башлакова

    Психотерапевтка, долеаналітикиня, співзасновниця ГО Інститут Людинознавства, стратегічна радниця ГО Музей сучасного мистецтва. Досліджує феномени формування психологічної травми і пам’яті на індивідуальному і колективному рівнях, процеси символізації і посттравматичного зростання

  • Анна-Марія Кучеренко

    Координаторка в громадській організації «Музей сучасного мистецтва». Співкураторка «Архіву мистецтва воєнного стану», що фіксує та аналізує художній процес після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну. Досліджує сучасні мистецькі практики й архіви, провадить візуальні дослідження.

  • Сергій Данилов

    Засновник та СЕО Beehiveor Academy and R&D Labs, PhD, нейробіолог із 20-річним лекторським та науковим досвідом роботи в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка

  • Саша Андрусик

    Cпівзасновниця музичної агенції «УХО», лауреатка Шевченківської премії, досліджує зв’язок міського простору, пам’яті та жесту

  • Наталія Зіневич

    Кандидат історичних наук, старший науковкць Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського Національної академії наук України

  • Гнат Забродський

    Куратор програми "Культура пам'яті в повоєнній Україні", фахівець з інституційного розвитку

Практика на курсі

Практика на курсі включає консультації з експертами індустрії, воркшопи, обговорення кейсів з лекторами та презентації домашніх завдань

Під час практики на курсі ви будете працювати над проєктами під менторством ваших кураторів, а також студентів магістерської програми «Дослідження пам’яті та публічна історія» Київської школи економіки. Вони разом будуть допомагати вам створювати та покращувати свої проєкти і надаватимуть наукові консультації щодо ідей та їх фокусу.

Співзасновниця, співкураторка та головна редакторка «Архіву мистецтва воєнного стану» UMCA. Нині студентка першої магістерської програми “Досліджень пам’яті та публічної історії” Kyiv School of Economic

Галина Глеба
Співкураторка та співавторка освітньої програми "Практика про мистецтво, пам'ять та історію". Мистецтвознавиця, кураторка мистецьких проєктів та художніх виставок. Була запрошеною редакторкою журналу про українську фотографію «SALIUT» від видавництва «Основи» у 2020-2022. Протягом 2017-2022 років працювала у Дослідницькій платформі PinchukArtCentre. 

Декан факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій, академічний директор магістерської програми «Дослідження пам’яті та публічна історія» в Kyiv School of Economic, доцент. Кандидат історичних наук, дослідник New School University Consorcium (New York). Викладав курси в George Mason University

Антон Лягуша

Культурна менеджерка, театральна продюсерка, театрознавиця. Програмна директорка “Парад фест”. Співзасновниця Громадської організації “Арт Дот” та співавторка проєкту “00. ART THERAPY FORCE”

Вероніка Склярова
Працює з питаннями травмоінформованості, та методами арттерапії в процесах психологічної адаптації суспільства. 

Культурна менеджерка, кураторка, співзасновниця платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, голова ГО «Культурні практики»

Катерина Семенюк
Співзасновниця платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво. Учасниця Українського павільйону на Венеційській архітектурній бієнале 2023. Співкураторка національного павільйону України на maltabiennale.art 2024. Ex-керівниця артцентру «Я Галерея» у Дніпрі (2010–2017). Займалась міжнародними виставками та експериментальним підрозділом Memory Lab для Меморіального центру Голокосту «Бабин Яр» (2018–2019)

Директорка та співзасновниця громадської організації “Музей сучасного мистецтва” (ГО МСМ), до складу якої входять Ukrainian Museum of Contemporary Art (UMCA), Ukrainian Emergency Art Fund (UEAF) та інші основні суб’єкти

Ольга Балашова
Мистецтвознавиця, арт-критикиня, кандидатка філософських наук. Співкураторка Архіву мистецтво воєнного стану та інших мистецьких проєктів UMCA, співкураторка програми "Культура пам'яті в повоєнній Україні" (PWMC). Ex-заступниця директора з розвитку в Національному художньому музеї України. Серед публікацій: Мистецтво Українських Шістдесятників, Декомунізована: Українська радянська мозаїка, Ройтбурд

Експертка з маркетингових комунікацій, дослідниця гастрономічної культури, фуд-журналістка, засновниця агенції Rumbambar. Авторка проєкту War Cookbok

Марія Банько
Царина дослідницьких інтересів: food and memory studies.

Директорка з екосистемних проєктів і розвитку, співзасновниця ГО “Музей сучасного мистецтва” (ГО МСМ), що включає Ukrainian Museum of Contemporary Art / UMCA, Ukrainian Emergency Art Fund / UEAF та інші основні суб’єкти. Співкураторка проєкту “Культура пам’яті в повоєнній Україні” (PWMC) та інших у сфері роботи з пам’яттю

Юлія Гнат
Викладачка арт-менеджменту та досліджень у сфері інтересів, зокрема, феноменів мистецтва, гри (на основі “Homo Ludens” Йогана Гейзінги) та системного мислення, дослідницьких проєктів та аналітики через три рівні: стани людини, концепти, речі (об'єкт). Досвід роботи в культурних інституціях, банківській сфері. Керівник інформаційно-аналітичного відділу в державному Українському інституті у 2019-2020 роках. Заступниця генерального директора з міжнародного співробітництва та проектів Національного художнього музею України у 2018-2019 роках. 

Арткритик, публіцист, куратор сучасного мистецтва та радіоведучий. Займається культурною соціальною журналістикою, був радіоведучим Радіо Вісті, колумністом «Суспільне: Культура», запрошений куратор Дослідницької платформи ПінчукАртЦентру (2019-2023), автор книг «Кінець епохи пізнього заліза», «Арія Марії»

Костянтин Дорошенко

Докторка філософських наук, співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, дослідниця колективної пам’яті

Оксана Довгополова
У 2018–2019 роках розвивала експериментальний підрозділ Memory Lab у Меморіальному центрі Голокосту «Бабин Яр». В 2019 році разом з Катериною Семенюк заснувала платформу культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво. Учасниця Українського павільйону на Венеційській архітектурній бієнале 2023. Співкураторка національного павільйону України на maltabiennale.art 2024.

Психотерапевтка, долеаналітикиня, співзасновниця ГО Інститут Людинознавства, стратегічна радниця ГО Музей сучасного мистецтва. Досліджує феномени формування психологічної травми і пам’яті на індивідуальному і колективному рівнях, процеси символізації і посттравматичного зростання

Юля Башлакова

Координаторка в громадській організації «Музей сучасного мистецтва». Співкураторка «Архіву мистецтва воєнного стану», що фіксує та аналізує художній процес після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну. Досліджує сучасні мистецькі практики й архіви, провадить візуальні дослідження.

Анна-Марія Кучеренко

Засновник та СЕО Beehiveor Academy and R&D Labs, PhD, нейробіолог із 20-річним лекторським та науковим досвідом роботи в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка

Сергій Данилов
Засновник та керівник проєктів, що базуються на аналізі поведінки за допомогою комп’ютерного зору: Eyepass – збільшення ефективності онлайн навчання і якості запам’ятовування е-леарнінг матеріалів та Odry – онлайн діагностування та реабілітація для дітей із розладами аутистичного спектру.

Cпівзасновниця музичної агенції «УХО», лауреатка Шевченківської премії, досліджує зв’язок міського простору, пам’яті та жесту

Саша Андрусик

Кандидат історичних наук, старший науковкць Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського Національної академії наук України

Наталія Зіневич

Куратор програми “Культура пам’яті в повоєнній Україні”, фахівець з інституційного розвитку

Гнат Забродський